ChatGPT Atlas – förändrar det allt?

OpenAI har nu lanserat en egen ”AI-first browser”. Är det revolution eller meh? Här sammanfattar genAI-experterna på Talking to me sina initiala reflektioner och vilka nya strategiska frågor det väcker.

Bakgrund

OpenAI är inte först med idén om en “AI-first browser”. Sen tidigare finns bland annat Dia, Comet (från Perplexity) och OperaNeon. Chrome Gemini (från Google) och co-pilot (från Microsoft) har också liknande funktioner. Men Atlas kan lite mer än dem alla och ChatGPT är sedan tidigare en tydlig go-to för den stora massan av AI-användare. Därför finns potentialen för större genomslag. En indikation är att aktiekursen på Alphabet (Google) sjönk med 3% bara på nyheten att OpenAI släpper en browser. 

Vad är ChatGPT Atlas?

Än så länge finns Atlas bara till MacOS. Det är som en vanlig browser, men den tar utgångspunkt från chatgpt som primärt gränssnitt (du behöver inte längre gå till chatgpt-sajten, utan allt finns direkt i browsern). Utöver det är de viktigaste nyheterna ur ett strategiskt perspektiv:

Inbyggd AI-Assistent. Du fäller ut en flik på sajter du besöker, där du kan ställa frågor. T ex om du är inne på seb.se, så kan du be om en sammanställning av alla boendekostnader. Eller om du är inne på Talkingtome.se, så kan du be om en sammanfattning av alla case. Vi har i våra tester sett exempel på rena felaktigheter och hallucinationer i svaren, samt ibland länkningar till konkurrenter.

Agent mode, där du kan be sajten du är inne på att göra saker. T ex om du är inne på en byggsajt, så kan du be om material för en trall på 20 kvm. Atlas tar då fram en lista på materialbehov, tar över sajten och söker fram alla produkter som behövs samt lägger dem i varukorgen. En fin upplevelse. Om du inte är den som driver sajten. För i våra tester föreslår Atlas även produkter hos konkurrenter.

Vad innebär det, tester och analys

Atlas är verkligen en ny sorts upplevelse. En tydlig indikator på vart vi är på väg. Här är våra kommentarer inom utvalda om vad det innebär för dig som varumärkesägare. 

Stort genomslag krävs. Till att börja med: För att Atlas (och liknande) ska påverka sajtägare på riktigt, så krävs det att användarna verkligen anammar den inbyggda AI-assistenten och Agent mode som en självklar del i sitt digitala beteende. När? Snabbt, tror vi.

Sök och SEO utmanas. Runt 50% av vissa stora demografiska grupper i Sverige har redan bytt Google mot ChatGPT som primär ingång till internet och ChatGPT föreslår redan produkter (med köpknappar) direkt i dialogen. Det är ingen vild gissning att även Atlas kommer driva på en utveckling där SEO och digital synlighet kommer förändras i grunden. 

Ett nytt benchmark för gränssnitt. Konversation som primärt gränssnitt, den lite rikare designen med tabeller och annat (jämfört med en traditionell chatbot) och den generativa sammanställningen av svar skapar en naturlig och mänsklig interaktion som vi vill hävda kommer utgöra ett benchmark för vad en bra AI-Assistent ska klara och hur interaktionen ser ut. Du som varumärkesägare kan inte styra över hur det paketering eller design, men UX-mässigt är det en inspirerande upplevelse.

Brister i funktioner. Än så länge finns det mängder av funktioner som en modern custom AI-Assistent kan göra som inte Atlas klarar. Däremot klår Atlas de flesta “traditionella chatbotarna” i funktion och upplevelse. 

Varumärket utmanas. Vi har stött på en del interaktioner där Atlas föreslår produkter från konkurrerande sajter. Atlas är på användarens sida, inte på sajtägarens sida. Det betyder förlorad kontroll över funktioner, hur vi uttrycker oss, hur vi ser ut och över själva svaren. Om du förlitar sig på att Atlas ska vara din nya AI-Assistent för din sajt, då avsäger du dig också kontrollen över varumärkesupplevelsen.

Big tech tar över din kundkontakt. Om man som varumärkesägare vill äga kundresan, så kommer man ställas inför två centrala frågor:

  1. Vill jag dela eller blocka min data till OpenAI (och andra big tech aktörer)? Dvs vill jag vara bäst på att vara anpassad till dem eller ”plocka hem” kundupplevelsen.
  2. Vill jag konkurrera med en mer anpassad och lustfylld upplevelse? Atlas och andra konkurrerar ganska bra med traditionella generiska chatbotar. Men kan jag själv erbjuda en bättre, mer distinkt och lustfylld upplevelse, med anpassade funktioner och bättre presentation av svar.

Sammantaget

Våra tester så långt imponerar. Vi tror att Atlas utgör en vändpunkt som tvingar de varumärkesägare som vill möta upp mot ett förändrat beteende hos sina kunder att tänka bortom ”vanlig sajt” och ”traditionell chatbot”. Vi tror också att det i sann AI-anda att det kommer gå fort. Faktum är nog att den framtida digitala upplevelsen redan är här.

Vi rekommenderar avslutningsvis att man tänker till både en och två gånger innan man lägger hela sin affär och kundresa i händerna hos OpenAI och andra big tech-aktörer. Utvecklingen är spännande – och ett benchmark, men Atlas tar ifrån dig kontrollen över kundresan, varumärkesupplevelsen, designen, produktpaketering och själva svarens innehåll.

Senaste artiklarna