Dax för dig att bli Tech Lead
Talking to me är Nordens första voice-first byrå. Vi jobbar med att designa och utveckla röststyrda tjänster som förenklar människors vardag och vi gör det trevligt att prata med robotar. […]
Talking to me är Nordens första voice-first byrå. Vi jobbar med att designa och utveckla röststyrda tjänster som förenklar människors vardag och vi gör det trevligt att prata med robotar. […]
Vi kan gladeligen berätta att vår teammedlem Diana Mosa har blivit nominerad till en av de 103 mest lovande unga företagarna i Sverige. För fjärde året i rad utser tidningen Företagaren Sveriges 103 bästa idéer från företagare under 30 år med syfte att uppmärksamma unga entreprenörer från hela Sverige. Listan har även som syfte att visa den bredd av innovation och mångfald som finns hos de unga entreprenörer som representerar Sveriges framtid.
Såhär kan en line-up på Almedalen se ut! DI Digital har i samarbete med Changers Hub handplockat 11 stycken changemakers som kommer berätta om sina entreprenörsresor den 4e juli. Här är talarlistan!
Tara Derakshan, Sniph
Zakarias Hersi, Orten.io
Nargis Rahimi, Shifo
Arash Pendari, Vionlabs AB
Silvana Imam, House of Kraft
Nadan Gergeo, Mishmash
Viktoryia Khromchanka, Gigital
Robel Efrem, Challengermode
Claudia Gård, GoFrendly
Diana Mosa. Talkingtome
Philippe Antonio Araya Rojas, ChallengeNow
Leila Trulsen, moderator
Psst. Vår medgrundare kommer tala kl 13 den 4 juli på Hästgatan 1, Visby.
Under årets Almedalsvecka har Google och DI Digital beslutat att lyfta fram och investera i unga entreprenörer som gör skillnad. Därför har de, tillsammans med vårt älskade Changers Hub, bjudit in 11 talare som ska berätta sina historier. Changers Hub är kända för att bana väg för nytänkande idéskapare och demokratisera möjligheter, och har genom sitt fantastiska jobb skapat framgångsrika entreprenörer. Nu kommer 11 olika företagare, aka ”changers”, dela sina historier och bland dom finns vår medgrundare, Diana Mosa, som representerar Talking to me.
Voice Summit som är sponsrat av Amazon Alexa är världens största voice tech-konferens och lockar över 5000 deltagare och 350 talare, där en av dom är vår medgrundare Diana Mosa. Diana kommer vara en del av två olika paneler under konferensen som pågår 22-25/7 i Newark, New Jersey.
Vår teammedlem och medgrundare Erik Lidsheim delar med sig av hur viktigt det är för varumärkesavdelningar att involveras i innovations- och AI-projekt för att säkerställa att varumärket kommuniceras ut på ett konsekvent sätt. Vill du läsa mer om hur du ska tänka? Läs Eriks artikel här: https://www.linkedin.com/pulse/time-brand-departments-deal-voice-conversational-ai-erik-lidsheim/
Föreställ dig en tid där touch-gränssnitt ersätts av din röst, eller till och med en tid där du kan använda dig av din hjärna för att interagera med teknik. Det låter som något för framtiden, men faktum är att det med existerande teknologi redan är möjligt för oss att interagera på dessa sätt. Dessa nya gränssnitt tvingar oss också att tänka i nya banor vad gäller UI-design och detta är något som vår team medlem Diana Mosa kommer att prata om på Gather Festivalen 2019.
Idag deltog vår teammedlem Mattias Falkendal i en paneldiskussion tillsammans med Ariella Rotstein (ICAx) och Jonas Vahlne (Scream), där de diskuterade Voice samt dess påverkan på varumärken och media. Frågor som ”Är Voice framtiden?” och ”Hur ska varumärken och media tänka när det gäller Voice?” togs upp och diskuterades. Det gjordes även en del jämförelser mellan olika marknader, till exempel hur den amerikanska och asiatiska marknaden skiljer sig åt samt hur långt den svenska marknaden har kommit jämfört med dom. Tack till Mediadagen för att ni bjöd in oss till denna grymma diskussion!
Hur påverkas ditt varumärke av AI/Voice och automatiserade kundmöten? Digitaliseringen har skapat en trend där allt fler kundinteraktioner hanteras av robotar, Voice och automatiserade system. Men är vi verkligen förberedda på detta – eller riskerar vi att de investeringar som gjorts i varumärket under årens lopp går om intet på grund av inkonsekvent teknikdriven kundkommunikation? På vårt frukostseminarium kommer vi att dela med oss av exempel, tips och olika lösningar på hur man kan hantera dessa utmaningar samtidigt som vi ger dig de senaste uppdateringarna från Voice-världen. Välkommen till Changers Hub på Grev Turegatan 7 den 9/10 mellan 8-9:30.
Hektisk (men rolig) vecka för Talking to me! Vi har fått prata om Voice Commerce och betalningar via Voice på ett event som hölls av Nets på Grand Hotel, och har dessutom presenterat på Webbdagarna tillsammans med Mattias Fras, ansvarig för AI-strategi på Nordea, där vi pratade om automatiserade kundmöten.
Vår teammedlem Kajsa Tretow kommer att medverka i den jury som utser årets sonic brand, röst och sound innovation, där vinnarna tillkännages på Sound Stockholm som äger rum den 20 november. Konferensen tar upp den växande betydelsen av ljud – musik, röstteknologi, podcasts och mer – för alla som arbetar med kommunikation, varumärken och media. Ämnen som kommer att beröras är den växande ljudindustrin, hur människor påverkas av ljud och hur varumärken kan använda ljud och ny teknik för att uppnå sina kommunikativa mål. På scen kommer vi att få ta del av kreativa och framgångsrika ljudcase blandat med paneldiskussioner och lärorika föreläsningar av både svenska och internationella talare.
Den här veckan höll vi ett frukostseminarium där vi diskuterade hur AI/Voice Technology och automatiserade kundmöten påverkar varumärket. Vi presenterade några av de case vi arbetat med och gav praktiska råd i hur man kan jobba med Voice med bibehållet fokus på varumärket. Vi pratade även om den senaste releasen från Amazon och spekulerade i vad Google kommer att presentera på sin kommande konferens som hålls den 15 oktober. Vill du se hur vi kan hjälpa ditt varumärke och ditt företag att navigera genom AI-landskapet? Maila oss på diana@talkingtome.se.
Vi blev inbjudna till The Social Few’s lanseringsevenemang denna vecka! The Social Few är en datadriven diversity management-byrå som är baserad i Norden och kombinerar datadrivna insikter, inkluderande infrastrukturer, kommunikation och teknik. Du kommer definitivt att se mer av dom i våra kanaler eftersom vi båda strävar efter att skapa inkluderande utrymmen och tankesätt.
I samarbete med Webbdagarna Academy erbjuder vi en heldagskurs där vi kommer att prata om röst- och digitala assistenter samt hur du kan jobba strategiskt med det. Denna kurs kommer att tillgodose dig med de senaste uppdateringarna kring voice-teknologi och ge dig insikter i hur bolag arbetar med dessa på ett innovativt sätt. Du kommer även att få verktyg samt vägledning till att påbörja ditt första voice-projekt. Intresserad av att höra mer? Kontakta oss på mattias@talkingtome.se
Vi har precis avslutat en framgångsrik kursdag i samarbete med Webbdagarna Academy och i februari finns det ett nytt tillfälle att delta om man missade det första! Vår heldagskurs ger dig de senaste uppdateringarna inom röst- och digitala assistenter samt visar hur du kan använda den nya teknologin för att skapa värde inom ditt bolag. Du får även de praktiska verktyg som behövs för att ta det första steget mot ditt egna Voice first-projekt.
I torsdags blev vi inbjudna till UX People Stockholms evenemang för att prata om röst som gränssnitt och hur konversationsdesign skiljer sig från klassisk UX-design. Vi delade med oss av våra insikter och det blev en hel del diskussioner i publiken. Tack för att vi fick komma!
Idag fick vi möjligheten att öppna upp Sound Stockholm – en konferens arrangerad av Resumé som fokuserar på ljud i marknadsföring, det vill säga sonic branding, röstteknologi, podcasts och mycket mer. Våra teammedlemmar Kajsa Tretow och Erik Lidsheim talade om hur AI och Voice kommer att påverka ditt varumärke, visade exempel på hur olika varumärken har jobbat med röstteknologi och gav tips på hur man ska agera om man vill tänka voice first.
Tack Resumé och Sound Stockholm för att ni bjöd in oss! Om du är intresserad av att höra mer om vårt arbete, hör av er till mattias@talkingtome.se.
Vår teammedlem Diana Mosa blev inbjuden att gästa Innocent Mugengas podcast – Learnability, och nu är avsnittet äntligen ute. Klicka här för att lyssna på det och återkom om vad du tyckte!
Välkommen på frukostseminarium den 12 februari på Changers Hub klockan 8-9:30, där vi ska prata om Voice SEO och hur du kan optimera för röstsök och därmed säkra att ditt varumärke syns i en voice first-värld. Hur kan du se till att Google rekommenderar dina tjänster och inte dina konkurrenters? Vad kan du göra för att öka dina affärsmöjligheter med hjälp av Voice? Alla dessa frågor och lite fler kommer att besvaras på vårt frukostseminarium.
Tidskriften Resumé arrangerar varje år “Månadens kampanj”, en tävling där de lyfter fram kreativa reklamkampanjer. Till skillnad från andra tävlingar inom branschen så väljs Sveriges bästa marknadsföringsidéer ut kontinuerligt under året. Vår teammedlem Erik Lidsheim är inte bara en del av juryn inom ljudkategorin utan har också fått rollen som ordförande.
“Det är omöjligt att hitta kvinnliga utvecklare” – think again! Vi är otroligt glada över att få välkomna Johanna till vårt team! Johanna har en bakgrund inom datavetenskap och har nyligen avslutat sin avhandling kring ämnet Inclusive Voice Design. Vi har nu turen att ha en kickass-utvecklare och ännu en grym kollega till vårt team! Vill du vara en del av Voice-revolutionen? Kontakta oss!
Diana och Kajsa deltog på MRKT REMIX-konferensen i Bergen den 6 februari och delade med sig om det senaste inom Voice och hur bolag ska tänka för att driva sin affär genom digitala assistenter. Under presentationen visade de riktiga exempel och gav tips på hur bolag kan börja sin resa mot ett mer voice first-tänk. Tack för att vi fick komma!
Voicebot höll i ett webinar i torsdags där deltagarna diskuterade hur det globala coronaviruset har påverkat tech- och voiceindustrin. […]
I tisdags så höll vi vårt virtuella seminarium där vi pratade om hur du som initierar ett konversationsbaserat automatiseringsprojekt […]
Det har varit hektiska dagar hos oss på Talking to me-fabriken med nya (och än så länge hemliga) kunder och spännande aktiviteter. Framförallt så förändras Voice-landskapet en hel del och vi tänkte uppdatera er lite på den fronten och vad som har hänt hos oss!
Vi blev inbjudna till Innocent Mugenga’s podcast – Learnability, som fokuserar på konversationer med inspirerande individer och experter inom tech, historia, vetenskap etc. Syftet med podden är att finna svar och ge lyssnaren ny kunskap som kan inspirera och lära. Vår teammedlem Diana pratade om sina erfarenheter av att bli entreprenör, Voice-teknologi och hur man kan skapa reell impact med mångfald och inkludering. Se till att lyssna här!
Google höll även sitt årliga “Made by Google”-event den 15 oktober i New York City där de presenterade sina nya hårdvaruprodukter som Google Pixel Buds med en inbyggd Google Assistent, Pixel 4 med både gest- och voicefunktioner samt en uppdaterad Google Home Mini (numera kallad för Nest Mini). Läs mer här!
Talking to me’s kund, Upplands Motor, var med i en artikel där de pratade om sitt arbete inom Voice och hur det har hjälpt dem i deras digitaliseringsresa.
Vi kan inte riktigt dela med oss av detta ännu, men låt oss säga – RiseUp Summit i Kairo, vi är taggade…
Bonniers innovationshubb Bonnier News Next har inlett ett nytt voice-projekt tillsammans med voice design-byrån Talking to me samt Talkamatic, som också jobbar med Conversational AI. Det Bonniers innovationsgäng vill uppnå är att bygga framtidens röststyrda nyhetsförmedlare.
Projektet sponsras delvis av Google DNI, Google Digital News Initiative. Projektet väntas pågå i 2 år och delar av resultaten kommer spridas vidare till andra mediehus genom DNI.
Om du vill provköra en ny bil på någon av Upplands Motors anläggningar går det nu utmärkt att boka den genom att prata med din Google-högtalare. Upplands Motor blir därmed först ut i den svenska bilhandeln med en tjänst för Google Assistent. […]
Den första delen av den här artikeln behandlade för- och nackdelar med konversationsbaserade gränssnitt, vad som är nytt och om konsekvenserna av det. I denna del tänkte vi ge lite tips på vad man ska ska tänka på när man designar en digital assistent, och även om exemplen är i chatbotformat så kan de flesta av tipsen appliceras även på Voice. […]
Vi kickstartar säsongen genom att välkomna Consenz som ny kund!
Det är dags för vårt första webinar efter sommaren och den 26/8 kommer vi att prata om sommarens hetaste ämne, Amazons bekräftade lansering i Sverige. […]
Dessa nya tider kräver även nya sätt att träffa våra kunder samt intressenter, därför vill vi tacka Zoom (som så många andra) som har gjort att vi kan fortsätta hålla våra seminarium.
Vi är stolta och glada över att ha fått förtroendet att utveckla första versionen av ATGs röstassistent – en trevlig robot som ger dig resultat och utdelning från de mest populära hästspelen samt enkel tillgång till tipspoddar. […]
Amazon presenterade ett antal nyheter på sitt årliga hårdvaruevent den 25 september, men fokus låg på uppdateringen av deras smarta högtalare Amazon Echo, som kommer att bli bättre än någonsin.
Echo har inte bara fått en helt ny design och bättre ljud, utan använder dessutom den senaste teknologin för att kunna bearbeta kommandon snabbare. Tillskottet till den smarta högtalaren är AZ1 Neural Edge Silicon-modulen som kan snappa upp kommandon från användaren med hjälp av lokala maskininlärningsalgoritmer för taligenkänning innan dessa skickas vidare till molnet. Detta innebär en kortare svarstid för Echo, vilket i sin tur skapar en mer friktionsfri interaktion mellan användare och högtalare.
Som vanligt är det naturlig konversation som står i centrum då Amazon utvecklar sina produkter. Vi är vana vid att Alexa svarar när användaren slutar prata vilket inte alltid stämmer överens med hur människor interagerar med varandra. Nu har Amazon utvecklat möjligheten att bjuda in Alexa i konversationen. När användaren ber Alexa att delta i samtalet, kan den smarta assistenten hantera cross-talk, prata med flera användare, avbryta med tips samt ha ett proaktivt engagemang som är mer människolikt.
Det har gått ungefär tre år sedan Apple släppte sin smarta högtalare HomePod och sedan dess har det inte hänt så mycket på den fronten, förutom några mindre justeringar i mjukvaran. Detta har förändrats nu, då Apple på förra veckans Apple Event lanserade HomePod Mini – en smart högtalare som kommer att finnas tillgänglig att köpa redan den 16 november. HomePod Mini kommer bland annat ge användaren möjlighet att skicka meddelanden mellan olika iOS-enheter, förbättrat ljud och en uppdaterad digital assistent som kan ge personlig hjälp till olika personer i hemmet. Då den tidigare smarta högtalaren, HomePod, inte lanserades i Sverige är det osäkert om HomePod Mini kommer att finnas på den svenska marknaden.
Nu när Amazon, Google och Apple alla har lanserat nya versioner av sina smarta högtalare är frågan, vilken kommer du att välja?
Vi kan stolt meddela att vi är den första och enda kvalificerade Google Assistent-byrån i Norden! […]
En artikel skriven av vår VD och teammedlem, Mattias Falkendal.
A couple of weeks ago we held a webinar on some of the key trends that we believe are emerging in 2021 within the area of Voice and Conversational AI. Here are some of the key takeaways.
In general, we agree with those that believe that many Covid imposed changes, such as remote work and some aspects of social distancing, will remain. The increase in digital customer interactions and the need for businesses to handle increased information flows through several digital channels will not go away. The pace of ‘forced’ digitalization that the pandemic has created will continue and accelerate the path towards increased automation but also increased augmentation – AI-driven solutions that complement as opposed to replace humans.
Below we have picked out four trends that we believe we will see increased traction around this coming year.
#1 Custom, branded, assistants
A custom branded digital assistant is a proprietary digital assistant created by a company or brand and distributed primarily through its own channels (such as a mobile app) – eliminating restrictions relating to for instance wake words, policies, distribution channels and data control that can be experienced when developing on a third-party platform – such as Google Assistant or Amazon Alexa.
The availability of technology that enables this these types of solutions has increased dramatically lowering the thresholds to establishing custom assistants. Examples of custom, branded, assistants include BBC’s ‘Beeb’ and US Banks voice-first assistant.
#2 Domain-specific bots
As interactions with bots move from trivial to more complex – these bots need to be specifically trained in certain domain areas to meet user requirements. Consider industries or professions using specific terms (such as Healthcare).
This trend, in turn, leads to a potential competitive edge for businesses who already now have access to unique industry or profession-specific data – even more so for smaller languages.
#3 Increased Voice UI adoption
Customer demands for ‘no-touch’ interaction drives increased adoption of voice command and multimodal (Voice + Screen) interactions. A typical use case would be ‘voicifying’ the touchscreens used for food ordering – a solution that would make anyone uncomfortable these days.
But there are also examples of pure deep filtering / voice-command navigation for instance for e-commerce websites which provide a significantly improved user experience. Getting used to Voice-command interaction changes people’s behavior and lays a foundation for more advanced interaction through Conversation and Virtual Assistants.
#4 Omnibots and Voice-first
Users demand frictionless and fast response in interaction with brands and organization’s increasingly digital interfaces. These interactions should be on the user’s terms – meaning that customer service, for example, should be available 24/7 and accessible in the way that fits the user the best at a particular moment. For example, via Voice if you are in your car, via Messaging apps if that is your preference, via smart speakers, phone or in the text-based webchat window on your website.
We call this the Omnibot Experience.
In order to succeed with scaling an Omnibot Experience you need to have workflows and a tech stack that can handle Voice/text/visuals in one interface. And you need to realize that designing for Voice (Conversational IVR or smart speaker interaction for example) is the hard part. This requires that your design process starts with Voice-first – and builds from there by adding visuals, buttons, images etc for the channels that support this.
These trends are examples of the many things cooking in the dynamic world of Voice and Conversational AI. These are things to consider as you develop your strategic roadmap for Conversational AI and define the use cases where this technology can add value to your business.
Don’t hesitate to reach out for a deep dive into a specific area or further discussion and advise on the topic.
Talking to me, Nordens ledande plattformsoberoende specialister inom Voice Design och dialogbaserad automatisering, meddelar idag att man fortsätter att stärka sin position genom att bli certifierad implementationspartner i norden för Amelia – en globalt ledande plattform inom Conversational AI och automatisering för företag.
“Genom att kombinera Amelias teknologi med vårt design- och användarfokus kan vi skapa digitala assistenter och digitala rådgivare som användare tycker om och som frigör tid inom hela organisationen. Detta möjliggör skalbar hantering av t ex kundtjänstärenden, försäljningsrådgivning och HR-support’, säger Diana Mosa, grundare och affärsutvecklare hos Talking to me.
“Våra partners är en central del av hur vi bemöter marknaden med vår ledande Conversational AI och automatiseringsplattform. Vi ser fram emot att utveckla samarbetet med Talking to me som har etablerat en stark designposition i Norden inom det här området”, säger Faisal Abbasi, Managing Director på Amelia.
För mer information:
Diana Mosa, grundare och affärsutvecklare, diana@talkingtome, Talking to me
Josefine Larsson, Strategy & Sales Lead Nordics, Amelia – an IPSoft Company
Kundupplevelsen är idag mer än någonsin tidigare en avgörande konkurrensfaktor för alla branscher. Kunders förväntningar på en sömlös service och upplevelse – oavsett tid på dygnet och oavsett digital plattform och kanal – är något som accelererat ytterligare under ett år av global pandemi.
Konversationsgränssnitt är på god väg att etableras som en standard som vi stöter på dagligen i form av röstassistenter och chattbotar.
I takt med att vi blir mer och mer bekväma i att interagera i dialogform med teknik så ökar våra förväntningar.
Förra veckan ägde Google I/O rum, Googles årliga utvecklarkonferens där de presenterade sina senaste nyheter. Förra årets event ställdes in på grund av den rådande pandemin men i år var konferensen tillbaka i digitalt format. […]
Nyligen (juni 2021) publicerade den brittiska Voicebyrån Vixen Labs sitt Voice Consumer Index 2021 – en bred studie med syfte att kartlägga penetration och användarbeteende kopplat till röstassistenter (såsom Amazon Alexa och Google Assistent) i USA, England och Tyskland. […]
Hej Kajsa Tretow, vår conversation designer som under hösten deltagit i en Career Accelerator anordnad av organisationen Women in Voice! […]
Vi står inför en omvälvande period med stora beteendeförändringar drivet av conversational AI, voice, digitala assistenter och sociala robotar. Oavsett plats, tid och rum, vill vi att människan ska kunna interagera avsevärt mer naturligt med teknik och företag. […]
Snabbare kundservice – både för de kunder som efterfrågar dagliga travresultat och de med mer komplexa frågor. Det är målet när ATG, marknadsledare inom trav- och sportspel, utvecklar sin kundservice i samarbete med Talking to me – specialister inom röstteknologi, digitala assistenter och automatisering. […]
Besöksadress
Talking design AB
c/o Cmnty
Stureplan 6, 111 45 Stockholm
c/o The Ground
Bredgatan 4
211 30 Malmö
Sweden
Förfrågningar
Mattias Falkendal
mattias@talkingtome.se
0706 – 53 06 98
Jobba hos oss
Erik Lidsheim
erik@talkingtome.se
0703 – 58 98 60